Škoda Fabia
Škoda Fabia je malý osobní automobil, vyráběný společností Škoda Auto. Byl oficiálně představen na 58. autosalonu ve Frankfurtu 14. září 1999 s karoserií pětidvéřového hatchbacku. Byl představen jako nástupce modelu Škoda Felicia, ale rok a půl se oba vozy vyráběly souběžně.[1] Necelý rok po hatcbacku byla představena Fabia s karoserií Combi a paletu karoserií v roce 2001 uzavřela karoserie sedan. Na konci roku 2006 byla představena druhá generace s karoserií hatchback, combi bylo představeno o půl roku později. S karoserií sedan už se v druhé generaci nepočítá. Vozy jsou vyráběny v Mladé Boleslavi. V dubnu roku 2007 byl vyroben dvoumiliontý vůz Škoda Fabia.[2]
Škoda Fabia I
Prodej byl na českém trhu zahájen 4. prosince 1999[1] s cenou od 249 000 Kč za vůz s motorem o objemu 1.0 litru o výkonu 37 kW.[3] V roce 2000 prošla Fabia crash testem EuroNCAP s výsledkem čtyř hvězdiček za ochranu dospělé posádky[4]. Karoserie Combi byla představena na podzim roku 2000 v roce 2001 na ženevském autosalonu varianta sedan[5]. V létě 2004 se začala prodávat také sportovní varianta RS. 9. srpna 2004 prošla první generace faceliftem (modernizací), dostala nový přední nárazník s kulatými mlhovkami a na zadních lampách se objevilo škodovácké C, na zadních sedadlech přibyla třetí opěrka hlavy, nový volant z druhé generace Octavie, nové potahové látky a jiné drobnosti. Výroba první generace hatchbacku byla ukončena 13. dubna 2007, výroba ostatních karosářských verzí ještě nějakou dobu probíhala souběžně.
Karosářské verze
• Hatchback (od 12/1999)
• Combi (od 2000)
• Sedan (od 2001)
Výbavy
• Junior - nejnižší stupeň výbavy, představen v roce 2001, nabízen s karoserií hatchback, vůz měl pouze litrový motor (po necelém čtvrt roce nahrazen motorem 1,2), třináctipalcová kola a hlavním poznávacím znamením byly nelakované nárazníky.[1]
• Fabia
• Classic
• Comfort/Ambiente
• Elegance
• RS
• Praktik - "nákladní" verze fabie s karoserií kombi, představena v lednu 2002 měla pouze dvě sedadla, za kterými byla mříž. Zadní okna byla zaplechovaná.[6] Měla nelakované nárazníky jako Junior a vyráběla se do roku 2003.[1]
Motory
Zážehové
• 1,0 MPI (37 kW/50 koní) - 2002[7]
• 1,2 HTP (40 kW/54 koní) - 2002
• 1,2 12V HTP (47 kW/64 koní) - 2003
• 1,4 MPI (44 kW/60 koní) - 2000-2003
• 1,4 MPI (50 kW/68 koní) - 1999-2003
• 1,4 16V (55 kW/75 koní a 74 kW/100 koní) - 1999
• 2,0 MPI (85 kW/115 koní) - 2000-2001
Vznětové
• 1,4 TDI-PD (55 kW/75 koní) - 2003
• 1,9 SDI (47 kW/64 koní) - 1999
• 1,9 TDI-PD (74 kW/100 koní) - 1999
• 1,9 TDI (96 kW/130 koní) - 2003-2006, pro verzi RS
Škoda Fabia II
Škoda Fabia druhé generace (interní označení 5J) byla oficiálně představena na ženevském autosalonu v březnu 2007. Do prodeje byla uvedena v následujícím měsíci. Vůz je po A sloupek shodný s vozem Roomster. Vůz je postaven na stejné platformě jako první generace. Rozměrově se díky stejné platformě nijak zásadně neliší. Je o málo delší (+22mm), vyšší (+47mm), ale také o 4mm užší. Zavazadelník narostl o 40l na rovných 300. V září 2007 na autosalonu ve Frankfurtu byla představena karoserie kombi. V roce 2007 prošel vůz crash testem Euro NCAP se ziskem čtyř hvězdiček.[8]
Fabia Scout
Fabia Scout je po Octavii a Roomsteru třetí z crossoverové řady Scout. Představila se na autosalonu v Ženevě v roce 2009. Má jinak tvarovaný nárazník, střešní nosič ve stříbrné barvě, kola z lehkých slitin, speciální čalounění, pedály s nerezovými plochami, mlhovky s corner designem a tónovaná skla.
Verze
• Fabia (v základní výbavě například čtyři airbagy, ABS, posilovač řízení)
• Classic
• Ambiente
• Sport
• Elegance
• Greenline - ekologicky šetrnější vůz[9]
Karosářské varianty
• Combi
• Hatchback
Motory
• 1,2 HTP (44 kW)
• 1,2 12V HTP (51 kW)
• 1,4 16V (63 kW)
• 1,6 16V (77 kW)
• 1,4 TDI (51 kW a 59 kW)
• 1,9 TDI (77 kW)